Cea mai mare catastrofa maritima din toate timpurile nu a fost  scufundarea Titanicului !?

Ci pe 30 ianuarie 1945 , scufundarea vasului "Wilhelm Gustloff" a inregistrat aproximativ 9300 de pasageri decedati.

Vezi imaginea  de mai jos cu celebrul vas ce se plaseaza primul in top catastrofe maritime.

 Pe locul II in top catastrofe maritime 16 Aprilie 1945 este vasul de naufragiati din al doilea razboi mondial "Goya",peste 7000 de morti  vezi imaginea de mai jos.

 

Pe locul III in top catastrofe maritime 03 Mai 1945 este vasul de naufragiati din al doilea razboi mondial "Cap Arcona", peste 7000 de morti vezi imaginea de mai jos.

Pe locul IV cel mai mare dezastru maritim cu civili la bord a fost scufundarea vasului "Joola", pe coasta Senegalului , cand si-au pierdut viata 1.800 de oameni , pe 26 septembrie 2002.

Pe locul V cel mai mare dezastru maritim cu civili la bord a fost scufundarea vasului Titanic, cercetatorii au scos la iveala faptul ca otelul folosit la constructia lui era foarte casant, avand un continut ridicat de sulf, din aceasta cauza s-a despicat in bucati mari in timpul coliziunii cu ghetarul. Au murit peste 1500 de oameni , de fapt nu se stie cu certitudine, deoarece nu era o lista completa de pasageri.

Istoric :in 10/04/1912 , transatlanticul Titanic a plecat de la Southampton , Anglia , spre New York , in voiajul sau de inaugurare. Dupa ce a mai primit persoane la bord din Cherbour , Anglia şi Queenstown , Irlanda , Titanic inainta in Atlantic cu 2200 de persoane . Capitanul a ordonat viteza maxima , 21 de norduri , sau 42 de Km/h. Apoi , dupa ce a primit avertizari de iceberg , a marit-o la 46 Km/h. Viteza a fost unul din factorii principali ai scufundarii . La acea viteza , nava avea nevoie de 3 km ca sa se intoarca la 91 grade . Pe data de 14/04/1912 , Titanic a lovit un iceberg pe partea dreapta , provocand o taietura in nava de 90 din cei 300 m ai navei . Astfel , la 2 ore si 40 min. , pe 15 Aprilie 1912 , s-a scufundat in 2 parti . In cele 20 de barci de salvare au intrat 700 de oameni . Restul de 1517 au murit in apa inghetata a Atlanticului . Vaporul genera 26.000 de cai putere . In urma impactului cu icebergul cinci din compartimentele impermeabile au inceput sa fie inundate foarte rapid.Capitanul Smith si Thomas Andrews(designerul sef al Titanicului) au facut o evaluare rapida a situatiei.Thomas Andrews a stabilit ca vasul se va scufunda cu siguranta.La nici jumatate de ora de la impact ofiterii si echipajul erau mobilizati pentru actiune de evacuare de urgenta.Au inceput sa pregateasca barcile de salvare si pasagarii instruiti prin ordiinul capitanului sa iasa pe punte cu vestele de salvare pe ei.Din pacate oamenii de la bord nu erau de loc ingrijorati, fiind pe un vapor de "nescufundat", se simteau in deplina siguranta.Momentan nu era nici un semn ca vasul s-ar scufunda.Inauntrul navei in puntile inferioare apa se ridica vertiginos ajungand la capatul superior al compartimentelor impermeabile si deacolo pe puntea E de unde se varsa cu usurinta in urmatorul compartiment.Oamenii de la clasa a treia incep sa fie inundati si incepe panica, dar portile de acces la puntile superioare sunt incuiate.In barcile de salvare au prioriate pasagerii de la clasa intai.Constienti ca barcile nu sunt suficiente pentru toti, ofiterii incep sa puna in barci doar femeile si copiii.Oamenii sunt reluctanti la ideea de a se sui in barci si multi prefera sa ramana la bordul navei unde se simteau mult mai in siguranta.Deasemena se zicea ca este doar o procedura de precautie si vor fi adusi inapoi la bord.Cu toate astea in jurul orei 12:30 prima barca este lansata cu numai 12 pasageri.Barcile fusesera testate cu greuatatea a 70 de barbati.Atmosfera este oarecum calma, fara panica pe punte iar vaporul incepe incet sa se scufunde inclinandu-se in partea din fata.Oceanul era foarte limpede, fara nici un val si cerul plin de stele si clar fara Luna.Temperatura era foarte scazuta, sa nu uitam ca este aprilie in mijlocul Atlanticului de Nord, intr-un camp de iceberguri.Atmosfera nu era asa calma in pantecele navei la clasa a treia unde oamenii sunt tinuti inchisi in spatele usilor de otel si amenintati cu arma de catre ofiteri.Panica si haosul sunt la ele acasa.Oamenii incearca sa iasa pe diferite cai dar se pierd in coridoarele labirintice ale navei sau nu ajung la porti deschise.Din cand in cand li se mai da drumul femeilor si copiilor.Nivelul apei creste tot mai tare.Vasul incepe sa se scufunde mai repede si inclinatia este din ce in ce mai mare.Panica incepe si pe puntile superioare unde devine evident ca vasul chiar se scufunda si nu sunt destule barci.Orchestra de la clasa intai continua sa cante pe punte, lucru care a ramas in istorie.Unii pasageri de la clasa a treia gasesc calea de iesire afara.Barcile pleaca una cate una fara a fi umplute la capacitatea maxima.Multe incidente au loc, legate de coborarea lor la apa, care la acea vreme era o operatiune foarte dificila.In jurul orei 1:30 ultima barca este lansata.In total 16 barci au fost lansate.Mai sunt insa 2 barci pe punte, care incep sa fie umplute cu oameni dar situataia devina mult mai dramtica:vaporul se scufunda tot mai repede si apa ajunge la nivelul puntii unde sunt aceste ultime barci.Curand apa ajunge la nivelul primului horn iar acesta se prabuseste strivind oameni si generand un val ce rastoarna una din barci.Aceasta este cunoscuta drept collapsible A si este un aspect celebru din scufundarea Titanicului.Aceasta barca fiind rasturnanta a  folosit drept pluta pentru mai multi oameni.In vapor apa ajunge la puntile superioare , saloanele elegante de la clasa I fiind acum inundate in mod violent.Multi oameni mor inecati acolo.Afara este hoas total si panica in masa.Toate barcile au plecat iar oamenii devin constienti ca vor muri.Aceste momente au devenit clasice prin literatura si filme care le-au portretizat in nenumarate feluri:ultimul cantec al orchestrei, imnul "Nearer My God To Thee"(mai aproape Dumnezeule de Tine), care a fost cantat chiar inainte de ultimul stadiu al scufundarii,preotul care a tinut o predica inaintea mortii, vesela si mobilierul titaniclui incepand sa se prabuseasca si sa alunece,distrugerea frumoaselor creatii ce faceau din Titanic o piesa de arta.Povestea scufundarii Titanicului este o poveste de lasitate si eroism:se zice despre un baiat ce a intrat intr-o barca de salvare deghizat in femeie, mai multi barbatii ce s-au furisat in barca si au stat ascunsi sub fustele femeilor, Bruce Ismay care dupa niste momente de panica si isterie, profita de un moment de neatentie al unui ofiter si se suie in barca de salvare, chiar daca numai femeile si copii aveau voie.Insa orchestra care a cantat pana la sfarsit, multe femei care si-au dat locul din barca prietenelor sau surorilor, Ida Strauss care a refuzat sa se duca in barca fara sotul ei Isador si hotaraste sa ramana cu el pe vas, postasii care au murit inecati in vapor incercand sa salveze corespondenta si multe alte povesti de eroism.Capitanul Smith este vazut ultima data pe punte dupa ce toate barcile au fost lansate.Nu se stie ce sa intamplat cu el cu toate ca moartea sa a fost prezentata in diferite feluri in diferite filme.Benjamin Guggenhein si Thomas Andrews sunt printre oamenii ilustrii care au ramas in Titanic si s-au dus cu el la fund.Cuprins de haos si panica vasul se inclina din ce in ce mai tare pana cand ajunge la 45 de grade sau chiar mai mult.In acest moment pupa este scoasa afara din apa si se pot vedea elicele imense ale navei.Practic este ca o cladire de 25 de etaje.Luminile se sting dintr-o data lasand scena in intunericul unei nopti fara Luna.Spatele ridicat al navei aplica o presiune de 25000 de tone cu 50% mai mult decat era conceput sa suporte asa ca puntile si superstrucura cedeaza brusc si nava se rupe in doua.Felul in care s-a rupt de fapt este controversat, noile teorii sustin ca ruptura a inceput mai devreme, incetisor, insa imaginea din filmul Titanic din 1997 cu vasul rupand-se in doua intr-un mod foarte violent este probabil foarte aproape de adevar.

Apoi partea din fata se umple de apa imediat si se scufunda, si trage pupa dupa ea.Aceasta devine aproape verticala si ramane asa timp de cateva minute.Partea din fata se detaseaza si se duce la fund iar peste cateva minute si pupa pastrandu-si pozitia verticala se scufuna, ceea ce este descris de bucatarul sef al vasului(care este singurul supravietuitor ce a stat pe vas pana in aceste momente) ca o coborare cu liftul.La ora 2:20, 15 aprilie 1912 Titanicul a disparut complet in ocean.Cele doua bucati ale sale se afla la o adancime de 3 km pe fundul marii si se afla la o distanta de aproape 2 km una fata de alta.Partea din fata s-a pastrat oarecum intacta iar cea din spate este foarte distrusa. 1500 de oameni au ajuns in apele inghetate ale oceanului.Supravietuitorii descriu scena drept terifianta cu sute de tipete ale oamenilor pe moarte.La o temperatura de 2 grade in apa si 5 grade afara era o problema de minute pana cand urma sa se faca liniste.Barcile de salvare ce pluteau in jur nu au facut nimic pentru a-i ajuta pe bietii oameni pentru ca le era frica ca vor fi scufundati de atatea sute de oameni.Ofiterul Lowe totusi leaga 4 barci una de alta si transfera oamenii din barca sa in cele 4.Se intoarce la locul scufundarii insa este destul de tarziu.O imagine terifinata a o mie cinci sute de oameni morti inghetati in apa oceanului il asteapta.A reusit sa salveze patru oameni ce mai erau in viata dintre care unul a murit.Dupa cateva ore de asteptare vasul Carpathia ajunge si ii ia la bord pe toti cei din barci.Dupa ce cateva ore cauta in van alti supravietutori se indreapta spre New York intr-o atmosfera trista si sumbra.

 

 Antonio