Caracterul la romani

Circula pe internet cateva randuri prin care se sugereaza ca tarele comportamentale ale romanilor sunt induse inca din scoala prin niste creatii literare  de capatai ale literaturii romane (“zdreanta”  -nu as introduce-o in aceasta categorie).

Iata textul care circula pe internet fara alte comentarii :

“Cum se formeaza caracterul la romani? Sau de ce, de la comunisti incoace nu s-a schimbat nimic ?

1. Prima poezioara pe care o invatam este… “Catelus cu parul cret”…care ne invata: “Fura rata din cotetz / Si se jura ca nu fura…”
Zdreanta
2. a doua poezie semnificativa pe care o invatzam este… “Mioritza”…care ne invatza ca doi romani invidiosi se asociaza si-l omoara pe al treilea care era cel mai productiv in domeniul lor de activitate…
Ciobani
3. a treia poezie semnificativa pe care o invatzam este… “Luceafarul”…care ne invatza ca tanara romanca de maritat il aduce pe geniul roman in pragul sacrificiului suprem dar il prefera pe un viclean baiat din flori si de pripas… “
Luceafarul poeziei
Bineinteles ca nici eu nu subscriu la asemenea idei  care bagatelizeaza doua din

creatiile literare de capatai   ale romanilor.

Am primit de la domnul VASILE ZARNESCU un text legat de aceasta problematica .

Sunt de acord cu ceea ce consemneaza domnia sa si va adresez invitatia sa va spuneti cuvantul:

“Stimati comilitoni (in traducere tovarasi de lupta, de idei ),

Punerea in circulatie a acestei autodenigrari a poporului roman este o forma inexplicabila de masochism ( in traducere masochism = Perversiune sexuală caracterizată prin aparitia plăcerii sexuale numai în urma producerii unei dureri fizice) jenanta chiar si pentru catelusul cu parul cret care fura rata din cotet.
Sadomasochismmasochism
Nu-i mai putin adevarat, din pacate, ca interpretarea data aici poeziei Miorita a devenit foarte raspindita si, una-doua, publicistii de doi bani se cred obligati sa se refere la “plaiurile mioritice” invocind, in subsidiar, Miorita interpretata in cheia de aici: pentru a sublinia ca nu suntem in stare de nimic, fiindca trasatura de baza a romanilor ar fi “sa crape capra vecinului”!

capra vecinului
Dar de ce nu se pun in circulatie obiceiurile poporului roman care arata increderea sa in vecini si generozitatea sa fata de trecatori. Astfel, se stie ca pe teritoriul Romaniei exista obiceiul ca la poarta casei sa se puna pe o policioara fructe sau o cana de apa, pentru ca trecatorii insetati sau flaminzi sa se bucure de aceste lucruri.
De asemenea, exista obiceiul ca, intrucit care nu aveau incuietori la usi, sa se puna un bat oblic la poarta, pentru a marca lipsa din casa a proprietarilor. Si, deci, sa nu intre altii in casa pina nu se reintorc si ridica batul. Si alte asemenea…
Nu se poate depista cine a inaugurat aceasta interpretare foarte particulara si totalmente falsa a Mioritei – care are circa o mie de variante -, dar, plecind exclusiv de la varianta lui Alecsandri, ea a fost “legitimata” si raspindita, se pare, indeosebi de “autoritatea” unui dobitoc numit “acad. Nicolae Manolescu”.
 Cit despre asocierea Luceafarului”, ce sa ma zic!
Cine ii opreste pe romani sa citeasca si opera sociologica si politica a lui Eminescu din cele 16 volume de publicistica a sa, care, pentru formarea poporului roman, este mult mai importanta decit placheta sa de 60 de poezii publicate de Maiorescu?
Apropos de denigrarea poporului roman prin asemenea gaselnite, de ce nu se pun in circulatie aspecte referitoare la faptul ca i se face o imagine pozitiva nemeritata lui Titu Maiorescu?!

Cine a fost de fapt Titu Maiorescu ?

Titu Maiorescu

El a devenit important ca si critic literar fiindca si-a ratat cariera de jurist si de profesor: el a violat o studenta si, fiind dat afara din invatamint, ca debuseu, s-a lansat in critica literara.

Apoi, ca prim ministru, e vinovat fiindca a refuzat unirea Romaniei cu Macedonia, ca stat extrateritorial al Romaniei……….

Acestea trebuie raspindite, nu timpenia din trioul “formativ” de mai sus.


Sa auzim si de bine!”
Vasile Zarnescu